mandag 30. november 2009

Jeg binder meg en krans...


I dag har jeg endelig fått begynt på kransen til ytterdøren. Denne blir vanligvis laget lørdag før 1. søndag i advent, men jeg havnet jo litt på etterskudd i helgen. En av bloggene jeg er innom ofte er http://www.anetteshus.com/. Der ble det etterspurt hvordan man lager en krans, så da fikk jeg det sparket jeg trengte for å komme igang i kveld! Takk Anette ;o)




Start med å klippe av små greiner med sidekvister. Noen kan klippes helt inne ved hovedgreien.




Hvis sidekvisten er lang, kan den deles i flere. Klipp da helt nede i et grenkryss slik at du kan klemme opp to små grener for å skjule der du har klippet.





Legg en kvist på innsiden av kransen, en på utsiden og en midt oppå. De første kvistene fester du bare helt nederst siden disse skal dekke over stilken på den siste raden. Har du mange små biter med få sidekvister legger du flere av dem enten på innsiden eller utsiden av kransen. Den du legger på toppen bør alltid være kraftig slik at den dekker over de andre.





Legg kvistene lagvis over hverandre. Jeg binder gjerne ganske løst første runden, og binder heller opp mer når jeg har lagt på alle kvistene hvis den blir for vid eller rufsete.






Det første laget som ble bundet på, legges over det siste laget. Løft opp noen av de minste kvistene, og bind under disse slik at blomstertråden ikke er synlig.





Da er kransen klar for dekorering, eller den kan brukes som den er :o)

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails