fredag 15. oktober 2010

Juleforberedelser i oktober...

Vanligvis har jeg 1. november som grense for når jeg begynner med juleforberedelsene. Da er det innkjøp av ting til adventskalenderen jeg starter med. I år måtte jeg begynne litt tidligere, siden jeg plutselig fant ut at jeg skulle lage noe selv...


Jeg strikket noen som var nesten like i fjor, bare uten de to nederste radene med perler. Det var etter et mønster fra Husfliden på "Muffedisser fra Øvre Ramse" i rødt med gyldne perler. Det er kopier av pulsvarmere brukt til gamle Åmlibunader, og er dermed "lov" å bruke til bunaden vår. De ble tidligere brukt hvis skjorta var for kort på armene, eller slitt i kantene på mansjetten. Jeg synes det er godt og varmt å ha på hvis man har bunad på en kjølig dag. Pynter litt gjør de også! På de jeg strikker i år er det litt flere perler, og så har jeg byttet farger fordi den knall røde ikke passet så fint til oppluten på den bunaden mottakeren har. Det er en variant i svart også - da til herre, men jeg har valgt å bruke koksgrå i stedet for å gjøre det litt mindre hardt mot den hvite skjorta. Det gikk mye fortere å strikke i år enn i fjor (sikkert fordi det er mer ledig tid i oktober enn det var i desember) så det er jammen mulig det blir flere par før jul. Jeg har ikke klart å bestemme meg for hvilke farger jeg skal ha til min egen bunad, så da er det greit å prøve ut et par varianter til så kanskje jeg får en favoritt?

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails