søndag 16. mai 2010

Kjølig 17. mai-vær

Det kan se ut til å bli en kjølig 17. mai i år også. Jeg er en smule spent på hvordan akkurat DET vil være med den nye bunaden. Det er jo så kaldt for tiden at jeg lurer på om jeg må hente ned igjen vintertøyet... Husfliden har kommet med Snørestøvel til kr 1595,-, det er kanskje ikke så kaldt at vi trenger det på 17. mai, men for oss som bruker bunad på julaften er det en god nyhet!


Heldigvis har jeg strømpene som hører til bunaden - røde, hjemmestikkede strømper i ull. De kan nok være gode å ha nå som gradestokken så vidt kryper opp på den røde siden av skalaen.


Jeg kommer nok til å være misunnelig på alle de som har jakken til bunaden, eller trøye som det egentlig heter. Jeg har en drøm om å skaffe meg det etterhvert også, men det er noen andre bunader som må gjøres ferdig først tror jeg ;) Jeg har kjøpt en langarmet hvit trøye i ull/silke, som forhåpentligvis luner litt. Blir det for kaldt, kommer jeg til å hente fram capen fra den forrige bunaden. Så får "Bunadspolitiet" mene hva de vil. Den er i svart brokade, akkurat som forkleet jeg har til min bunad (jeg valgte ikke det hvite i lin som er vist på bildet over, fordi det er krøllete før man kommer til byen...) så cape og forkle passer fint sammen.... Og jeg er sikker på at i den tiden man brukte de plaggene bunaden er basert på, så tok man på det man hadde for å holde varmen! Ønsker deg en riktig god - og varm - 17. mai feiring!

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails