mandag 8. mars 2010

God gammeldags vinter....

vil jeg kalle det vi har hatt i år. Snøen kom 16. desember i fjor, og siden har den blitt liggende hos oss. Det er visstnok over 20 år siden siste det var en slik vinter på Sørlandet. På Østlandet, der jeg bodde som liten, var det snø hele vinteren hvert eneste år - slik jeg husker det ;-) Det var nok ikke helt sånn, men denne vinteren har jeg følt at det har vært en "ordentlig" vinter. 


Juletreet ved veien 17. desember 2009

Vi var så heldige at vi arvet en gammel snøfreser for et par år siden. Den var oppgitt av forrige eier, men Handymannen klarte å sette i stand i løpet av høsten. Det har derfor ikke vært mye skuffing denne vinteren. Jeg er rimelig overbevist om at det har gjort det veeeldig mye enklere å bare være fornøyd hver gang det laver ned! Når vi i tillegg har kunnet alliere oss med en god nabo som låner fresen til å frese vår innkjørsel (og selvfølgelig sin egen også) når vi har vært på hytta, så har det bare vært gøy med snø. Jeg synes det er gøy å måke - de første fem minuttene - deretter er det bare vondt... Så den eneste måkingen jeg har foretatt denne vinteren har vært rundt de felles papirdunkene og postkassestativet nede i veien.


21. februar 2010. Juletreet skimtes i snøhaugen til venstre...

Vanligvis synes jeg januar og februar er grå og triste måneder, med stort sett regn eller slapseføre. Med all snøen blir det både lyst og trivelig ute. Lyset som reflekteres i snøen gir også et mye bedre lys inne. Hos oss satt julefølelsen i til langt ut i januar, og minstejenta fikk vi ikke overtalt til å rydde vekk julepynten på rommet før i februar! 


Vi har hatt lys på juletreet ved veien fram til i dag (heldigvis sto den på timer, så det var bare noen timer om kvelden) fordi ledningene var nedsnødd, og vi kom ikke ut terrassedøra der stikkontakten var satt i! For et par uker siden klarte Handymannen å få freseren inn på terrassen slik at han fikk vekk en stripe snø langs kortveggen på huset. I løpet av den siste solrike uken var snøen blitt litt mykere, så i dag klarte jeg endelig å måke rundt hjørnet og langs veggen fram til terrassedøren og utekontakten. Nå kan vi faktisk åpne terrassedøren igjen. Dermed er siste rest av "jul" borte hos oss - så nå kan godt våren komme :)  

 

Ingen kommentarer:

Related Posts with Thumbnails